Miksi päästöraportointia pitää tehdä ja kenelle?
CSRD-direktiivi on EU:n uusi lainsäädäntö, joka koskee yritysten kestävyysraportointia. Direktiivi edellyttää, että suuret yritykset ja osa pienemmistä yrityksistä raportoivat toimintakertomuksessaan ympäristöön, sosiaalisiin kysymyksiin ja hyvään hallintotapaan liittyviä tietoja. Direktiivin tavoitteena on edistää kestävää taloutta ja tukea EU:n vihreän kehityksen ohjelmaa. Direktiivi tulee voimaan vaiheittain vuodesta 2024 alkaen.
Onko päästöraportoinnille vaatimuksia?
EU:n ehdotus: Asetus kuljetuspalveluiden kasvihuonekaasujen laskennasta. Asetuksella ei tehdä kasvihuonekaasupäästöjen raportoinnista pakollista. Sen tarkoituksena on tukea muita teollisuuden ja viranomaisten toteuttamia erityistoimenpiteitä vihreän siirtymän helpottamiseksi.
Mitä mitataan ja miten?
EN ISO 14083:2023 on maaliskuussa 2023 voimaan tullut standardi, joka määrittelee yhteisen menetelmän kuljetusketjujen kasvihuonekaasupäästöjen laskemiseksi ja raportoimiseksi.
Mitä erilaisia raportointimalleja TEMS laskenta- ja raportointiohjelma tuottaa?
Scope 1 tason raportti: Kuljetusliikkeen omat päästöt, jotka perustuvat rahtikirjadataan ja auton kulutustietoihin. Raportti autotasolla. Raportti jaettu käyttövoiman elinkaaren mukaisesti päästöintensiteetillä. Soveltuu hyvin myös Scope 3 raportointiin, jos autossa on vain yhden asiakkaan toimituksia.
Scope 3 tason raportti: TEMS tarjoaa kolme erilaista raportointimallia, joita voidaan käyttää jakeluliikenteen raportoinnissa.
TEMS päästölaskenta ja -raportointiohjelman edut?
Koska TEMS on riippumaton kuljetusliikkeen toiminnanohjausjärjestelmistä (TMS), niin myös toiminnanohjausjärjestelmän ulkopuolelta tulevat kuljetukset voida tuoda mukaan päästölaskentaa erillisen liittymän kautta.
Miten liittymät rakennetaan TEMS:ään?
TEMS:ään tietojen sisäänluku tapahtuu vakio muodossa ’inhouse format’.
Qlik Sensen ja Power BI:n edut
Kun data on integroitu Qlik Senseen tai Power BI:hin, voit aloittaa raporttien ja visualisointien luomisen.