
Mitä erilaisia raportointimalleja TEMS laskenta- ja raportointiohjelma tuottaa?
TEMS-raportointi voi olla jatkuvaa eli asiakkaalta tulee rahtikirjadata haluttuina ajankohtina, ja tietenkin kertaraportointi esimerkiksi edelliseltä vuodelta tai tietystä asiakkaasta on mahdollista. Molemmissa malleissa ensin luodaan toimintaympäristö, perustetaan terminaalit tai varikko. Lisätään autot ja rakennetaan liittymä rahtikirjadatalle, jolla data muunnetaan TEMS inhouse -formaattiin. Tämän jälkeen aloitetaan rahtikirjadatan lataaminen päästöjen laskentaa ja raporttien luomista varten.
Datalähteet:
Primääridata: Määrällinen arvo, joka on saatu suorasta mittauksesta tai laskennasta, joka perustuu suoriin mittauksiin esim. autokohtainen kulutus. Käytetään kun toimitettuun kuljetusdataan sisältyy keskimääräinen kulutus ja ajetut kilometrit.
Sekundaaridata mallinnus: Energiaan perustuva. Kulutus arvot asetetaan ajoneuvoittain tyhjänä ja täytenä sekä terminaaleittain per läpimenevä tonni. Eri vuodenajoille voidaan asettaa eri arvot.
Sekundääridata oletus: Ajoneuvotyyppikohtaiset oletusarvot. Käytetään manuaaliraportoinnissa ellei muuta lähdettä ole saatavilla.
Carrier-tason raportti: Kuljetusliikkeen omat päästöt, jotka perustuvat rahtikirjadataan ja auton todellisiin tai mallinnettuihin kulutustietoihin. Raportti autotasolla tai rahtikirjatasolla. Raportin kuljetussuorite eli tonnikilometrit lasketaan mallinnetun reitin perusteella, jolla jaetaan kokonaispäästöt autokohtaisen päästöintensiteetin laskemiseksi.
Scope 3 tason raportti: TEMS tarjoaa kaksi erilaista raportointimallia, joita voidaan käyttää runko-, jakelu- ja keräilyliikenteen raportoinnissa.
- EN ISO 14083 -standardin mukaisessa päästöraportoinnissa koko kuljetusketjun primääri- tai mallinnettuun sekundääridataan perustuva energiankulutus muutetaan kasvihuonekaasupäästöiksi. Nämä päästöt jyvitetään kullekin lähettäjälle tai vastaanottajalle ottaen huomioon ajoneuvon ominaisuudet ja käyttäen lyhintä mahdollista etäisyyttä (Shortest Forward Distance, SFD) tonnikilometrien suhteessa. Laskennassa otetaan huomioon myös mahdollisten terminaalitoimintojen päästöt.
- Greenhouse Gas (GHG) Protokollan mukainen kuljetusten päästöraportointi tarjoaa systemaattisen tavan laskea ja raportoida kuljetustoimintojen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt. Tässä menetelmässä kullekin ajoneuvolle lasketaan päästökerroin per kuljetussuorite eli tonnikilometri, huomioiden täyttöasteen ja tyhjänä paluun osuuden kokonaismatkasta.
Päästöt lasketaan kertomalla kunkin toimituksen kuljetussuorite lyhimmällä mahdollisella etäisyydellä lähetyksen alkuperän ja määränpään välillä, mikä tunnetaan myös nimellä SFD (shortest feasible distance). Tämä menetelmä on riippumaton todellisesta ajetusta etäisyydestä, sillä asiakkaalle merkityksellistä on vain kuljetussuorite. CO2e-allokaatio perustuu yksittäisten lähetysten ominaisuuksiin, tarjoten oikeudenmukaisen jakomenetelmän riippumatta kuljetusliikkeen reittivalinnoista. Tämä menetelmä soveltuu hyvin lähettäjille, erityisesti jos kuljetusliikkeiltä ei ole saatavilla tarkkaa raportointia
TEMS-raportoinnissa raportointitasot ovat TTW. WTT, WTW, rahtikirja, auto, lähettäjä ja vastaanottaja. Päästöraportti jaetaan runko- ja jakelukuljetuksiin sekä keskustoimintoihin. Lisäksi lasketaan päästöintensiteetti, joka kuvastaa päästöjen suhdetta kuljetussuoritteeseen.