Miten kuulitte ensimmäisen kerran Matocosta ja meidän kuljetusten päästömittauspalveluista?

Reilu vuosi sitten Matocon Taavi otti minuun yhteyttä puhelimitse ja kertoi kuljetusten päästömittauspalveluista sekä siitä, millaisen lähestymistavan he ovat aiheeseen ottaneet. Keskusteluita käytiin useampia niin puhelimitse kuin Teamsin välityksellä, ja Matoco toteutti myös oikeaan rahtikirjadataan perustuvan demon meille.

Millaisia haasteita kohtasitte päästöjen seurannassa ja vähentämisessä ennen yhteistyötämme?

Päästöjen seuranta ja raportointi perustui pitkälti autoista saatavaan tietoon polttoaineen kulutuksesta, ja raportointia tehtiin autokohtaisesti tietyllä ajanjaksolla ilman rahtikirjakohtaista erittelyä. Päästöjen vähentäminen oli tässä vaiheessa yhtä kuin polttoaineenkulutuksen pienentäminen, ja vaihtoehtoisten käyttövoimien vaikutusta päästöihin arvioitiin yleisluontoisesti.

Mitkä tekijät vaikuttivat päätökseenne tehdä yhteistyötä Matocon kanssa päästöraportoinnissa?

Kelvollinen päästöraportointi on perustuttava olemassa oleviin standardeihin eikä vain polttoaineenkulutukseen. EN ISO 14083 -standardi sekä GLEC -viitekehys ovat laajoja kokonaisuuksia, joiden sisäistäminen ja muuntaminen toimivaksi ja selkeäksi raportoinniksi vaatii paljon aikaa ja työtä. Matocolla on huomattava tietotaito aiheesta, ja tuntui järkevämmältä hyödyntää heidän osaamistaan kuin ryhtyä itse rakentamaan raportointia. Meillä on lähes 50 000 rahtikirjaa vuodessa, joten manuaalinen raportointitapa ei ollut vaihtoehto.

 

Voisitko kuvata operatiivisia tai strategisia hyötyjä, joita yrityksenne on saanut päästömittauspalvelujemme käytöstä?

Operatiivisesti suurin hyöty on se, kuinka helposti saamme päästöt selville joko auto- tai rahtikirjakohtaisesti, oli kyse sitten jatkuvasta raportoinnista tai yksittäisestä selvityksestä.

Kahden viikon välein tehtävä raportointi on nykyisin täysin automatisoitu TEMS-ohjelman ja käyttämämme kuljetusten ohjausjärjestelmän Kuljetusvelhon, välillä. Tämä automatisointi on vähentänyt manuaalisen työn määrää huomattavasti ja varmistanut, että raportit toimitetaan ajallaan ja virheettömästi.

Matocon avulla pystymme myös tekemään vertailuja siitä, kuinka paljon käyttövoiman vaihtaminen voisi vähentää päästöjä tietyissä kuljetuksissa.

Päästöjen vähentäminen ja niiden raportoiminen standardien mukaisesti on meille strategisesti tärkeää, sillä markkinoiden vaatimukset kasvavat jatkuvasti, ja meidän on oltava valmiita vastaamaan niihin. Haluamme olla vastuullinen ja läpinäkyvä toimija kuljetus- ja logistiikka-alalla nyt ja tulevaisuudessa. Yhteistyö Matocon kanssa on mahdollistanut meille toimivan raportoinnin jo ennen kuin sitä on virallisesti vaadittu.

 

Miten asiakkaanne tai sidosryhmänne suhtautuvat pyrkimyksiinne lisätä läpinäkyvyyttä ja kestävyyttä päästöjen hallinnassa?

Päästöraportoinnin kehittäminen on saanut positiivisen vastaanoton, ja asiakkaamme arvostavat toimenpiteitä, joita teemme läpinäkyvyyden ja kestävän kehityksen edistämiseksi. Haluamme toimia ennakoivasti, jotta asiakkaat ja yhteistyökumppanit tietävät, että olemme valmiita toimintaympäristön muuttuessa.

 

Minkälainen yleinen kokemus teillä on ollut yhteistyöstä Matocon tiimin kanssa? Onko jotain erityistä, mikä on jäänyt mieleen?

Matoco reagoi nopeasti muutoksiin ja asiakkaiden tarpeisiin. He ovat valmiita oppimaan uutta ja kehittämään toimintaansa sen mukaisesti. Monesti myös vastaukset kysymyksiin ja ratkaisut haasteisiin tulevat luvattua nopeammin. On tärkeää, että standardit saadaan käytännössä toimimaan ilman, että ne jäykistävät kuljetusliikkeen toimintaa, ja tässä Matoco on onnistunut hyvin.

 

Miten näette päästömittauksen roolin kehittyvän logistiikka-alalla seuraavien vuosien aikana?

Päästömittauksen ja -raportoinnin merkitys logistiikka-alalla kasvaa tulevaisuudessa, kun CSRD-direktiivin mukainen kestävyysraportointi alkaa koskemaan yhä useampia yrityksiä. Päästöjen muuttuminen vertailukelpoiseksi dataksi eri toimijoiden välillä tuo esiin tarpeet ja mahdollisuudet päästöjen vähentämiseen. Toivottavasti se kannustaa myös kuljetusliikkeitä ja asiakkaita yhdessä pohtimaan keinoja päästöjen vähentämiseksi. Toimiva ja helposti integroituva päästöraportointi luo tulevaisuudessa entistä suuremman kilpailuedun logistiikkatoimijoille.

Mikkola Transport-E. Mikkola Oy Investoinnit kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi

Mikkola Transport on tehnyt merkittäviä investointeja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Kesäkuussa 2023 yritys otti käyttöön Suomen ensimmäisen sähköisen e-Moffet-ajoneuvotrukin, ja lokakuussa 2024 otettiin käyttöön nesteytetyllä biokaasulla kulkeva kuorma-auto. Lisäksi kesällä 2024 yritys aloitti uuden varasto- ja terminaalirakennuksen rakentamisen Mäntsälän Kapulin yritysalueelle. Rakennusten lämmitys toteutetaan maalämmöllä, ja kattorakenteet on suunniteltu mahdollistamaan aurinkopaneelien asennus. Nämä investoinnit tukevat E. Mikkolan strategista tavoitetta vähentää päästöjä ja edistää kestävää kehitystä.

 

IIRO MIKKOLA

Chief Operating Officer & DGSA

Mikkola Transport – Eero Mikkola Oy

 

Fenno Road Oy:n vastuullisuusohjelma etenee konkreettisin keinoin

Fenno Road tarjoaa valtakunnallisia kotimaan rahdin kuljetuspalvelua sekä terminaalipalvelua. Mukaan ovat tulleet nyt myös lisäpalveluna vastuulliset kuljetukset, jotka tuotetaan vähäpäästöisillä polttoaineilla.

Fenno Road rakentaa päästöraportointia yhdessä Matoco Oy:n kanssa. Päästöraportointia rakennetaan syksyn ja talven 2025 aikana ISO 14083 mukaisesti. Tavoitteena on, että pystymme tuottamaan päästöraportoinnit vuoden 2025 alusta alkaen.

Päästöraportointi on tarkoitus tuottaa lähetystasolla, tuoden tietoisuutta läpinäkyväsi koko toimitusketjulle.

– Logistiikka-alan ja kuljetusten ympäristövastuullisuus on monimuotoinen aihe, johon vaikuttaa mm. vaihtoehtoisten käyttövoimien ja autojen jatkuva kehitys. Meille vastuullisuusasiat ovat merkityksellisiä muutenkin, kuin pakosta ja siksi nämä rakennetaan huolellisesti yhteistyössä ammattilaisten kanssa, Fenno Roadin toimitusjohtaja Niko Hiukka toteaa.

 

Konkreettisia toimia vastuullisuuteen

Vantaan alueen jakelut on jo nyt tuotettu biokaasulla kulkevalla jakeluautolla, ja iloksemme voimme ilmoittaa tämän autokannan kasvavan.

Matocon yhteistyön kautta saamme käyttöömme TEMS-laskenta- ja raportointiohjelman, jonka tuottamat raportit täyttävät päästöraportoinnin vaatimukset. Ohjelmiston avulla seuraamme ja analysoimme päästöjä asiakas- ja lähetyskohtaisesti.

Laskenta on EN ISO 14083 energian käyttöön perustuva mallinnettu laskenta. Kuljetustoimintajärjestelmä mallinnetaan ajoneuvotasolla ja mukaan sisällytetään ajoneuvotyyppi, reititys, energiatarve, jne.

Pääterminaalin energiankulutusta on entisestään tehostettu mm. trukkien lataukseen käytettävällä uusiutuvalla energialla.

Fenno Roadille on tärkeää huomioida vastuullisuustekemisessään konkreettiset teot ja niiden läpinäkyvyys.

– Haluamme tuottaa nimenomaan kestävää vastuullisuutta, joka näkyy konkretian tasolla tekemisessämme henkilökunnalle, liikennöitsijöille, ja asiakkaillekin, Hiukka jatkaa.

 

Lisätietoja

Niko Hiukka
Toimitusjohtaja
+358 40 723 1276
niko.hiukka@fennoroad.fi