Miten kuulitte ensimmäisen kerran Matocosta ja meidän kuljetusten päästömittauspalveluista?
Reilu vuosi sitten Matocon Taavi otti minuun yhteyttä puhelimitse ja kertoi kuljetusten päästömittauspalveluista sekä siitä, millaisen lähestymistavan he ovat aiheeseen ottaneet. Keskusteluita käytiin useampia niin puhelimitse kuin Teamsin välityksellä, ja Matoco toteutti myös oikeaan rahtikirjadataan perustuvan demon meille.
Millaisia haasteita kohtasitte päästöjen seurannassa ja vähentämisessä ennen yhteistyötämme?
Päästöjen seuranta ja raportointi perustui pitkälti autoista saatavaan tietoon polttoaineen kulutuksesta, ja raportointia tehtiin autokohtaisesti tietyllä ajanjaksolla ilman rahtikirjakohtaista erittelyä. Päästöjen vähentäminen oli tässä vaiheessa yhtä kuin polttoaineenkulutuksen pienentäminen, ja vaihtoehtoisten käyttövoimien vaikutusta päästöihin arvioitiin yleisluontoisesti.
Mitkä tekijät vaikuttivat päätökseenne tehdä yhteistyötä Matocon kanssa päästöraportoinnissa?
Kelvollinen päästöraportointi on perustuttava olemassa oleviin standardeihin eikä vain polttoaineenkulutukseen. EN ISO 14083 -standardi sekä GLEC -viitekehys ovat laajoja kokonaisuuksia, joiden sisäistäminen ja muuntaminen toimivaksi ja selkeäksi raportoinniksi vaatii paljon aikaa ja työtä. Matocolla on huomattava tietotaito aiheesta, ja tuntui järkevämmältä hyödyntää heidän osaamistaan kuin ryhtyä itse rakentamaan raportointia. Meillä on lähes 50 000 rahtikirjaa vuodessa, joten manuaalinen raportointitapa ei ollut vaihtoehto.
Voisitko kuvata operatiivisia tai strategisia hyötyjä, joita yrityksenne on saanut päästömittauspalvelujemme käytöstä?
Operatiivisesti suurin hyöty on se, kuinka helposti saamme päästöt selville joko auto- tai rahtikirjakohtaisesti, oli kyse sitten jatkuvasta raportoinnista tai yksittäisestä selvityksestä.
Kahden viikon välein tehtävä raportointi on nykyisin täysin automatisoitu TEMS-ohjelman ja käyttämämme kuljetusten ohjausjärjestelmän Kuljetusvelhon, välillä. Tämä automatisointi on vähentänyt manuaalisen työn määrää huomattavasti ja varmistanut, että raportit toimitetaan ajallaan ja virheettömästi.
Matocon avulla pystymme myös tekemään vertailuja siitä, kuinka paljon käyttövoiman vaihtaminen voisi vähentää päästöjä tietyissä kuljetuksissa.
Päästöjen vähentäminen ja niiden raportoiminen standardien mukaisesti on meille strategisesti tärkeää, sillä markkinoiden vaatimukset kasvavat jatkuvasti, ja meidän on oltava valmiita vastaamaan niihin. Haluamme olla vastuullinen ja läpinäkyvä toimija kuljetus- ja logistiikka-alalla nyt ja tulevaisuudessa. Yhteistyö Matocon kanssa on mahdollistanut meille toimivan raportoinnin jo ennen kuin sitä on virallisesti vaadittu.
Miten asiakkaanne tai sidosryhmänne suhtautuvat pyrkimyksiinne lisätä läpinäkyvyyttä ja kestävyyttä päästöjen hallinnassa?
Päästöraportoinnin kehittäminen on saanut positiivisen vastaanoton, ja asiakkaamme arvostavat toimenpiteitä, joita teemme läpinäkyvyyden ja kestävän kehityksen edistämiseksi. Haluamme toimia ennakoivasti, jotta asiakkaat ja yhteistyökumppanit tietävät, että olemme valmiita toimintaympäristön muuttuessa.
Minkälainen yleinen kokemus teillä on ollut yhteistyöstä Matocon tiimin kanssa? Onko jotain erityistä, mikä on jäänyt mieleen?
Matoco reagoi nopeasti muutoksiin ja asiakkaiden tarpeisiin. He ovat valmiita oppimaan uutta ja kehittämään toimintaansa sen mukaisesti. Monesti myös vastaukset kysymyksiin ja ratkaisut haasteisiin tulevat luvattua nopeammin. On tärkeää, että standardit saadaan käytännössä toimimaan ilman, että ne jäykistävät kuljetusliikkeen toimintaa, ja tässä Matoco on onnistunut hyvin.
Miten näette päästömittauksen roolin kehittyvän logistiikka-alalla seuraavien vuosien aikana?
Päästömittauksen ja -raportoinnin merkitys logistiikka-alalla kasvaa tulevaisuudessa, kun CSRD-direktiivin mukainen kestävyysraportointi alkaa koskemaan yhä useampia yrityksiä. Päästöjen muuttuminen vertailukelpoiseksi dataksi eri toimijoiden välillä tuo esiin tarpeet ja mahdollisuudet päästöjen vähentämiseen. Toivottavasti se kannustaa myös kuljetusliikkeitä ja asiakkaita yhdessä pohtimaan keinoja päästöjen vähentämiseksi. Toimiva ja helposti integroituva päästöraportointi luo tulevaisuudessa entistä suuremman kilpailuedun logistiikkatoimijoille.
Mikkola Transport-E. Mikkola Oy Investoinnit kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi
Mikkola Transport on tehnyt merkittäviä investointeja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Kesäkuussa 2023 yritys otti käyttöön Suomen ensimmäisen sähköisen e-Moffet-ajoneuvotrukin, ja lokakuussa 2024 otettiin käyttöön nesteytetyllä biokaasulla kulkeva kuorma-auto. Lisäksi kesällä 2024 yritys aloitti uuden varasto- ja terminaalirakennuksen rakentamisen Mäntsälän Kapulin yritysalueelle. Rakennusten lämmitys toteutetaan maalämmöllä, ja kattorakenteet on suunniteltu mahdollistamaan aurinkopaneelien asennus. Nämä investoinnit tukevat E. Mikkolan strategista tavoitetta vähentää päästöjä ja edistää kestävää kehitystä.
IIRO MIKKOLA
Chief Operating Officer & DGSA
Mikkola Transport – Eero Mikkola Oy